Odpowiedzialność porządkowa pracowników
Pracownicy zobowiązani są do starannego i sumiennego wykonywania powierzonych im zadań. Istotnie należy również wspomnieć o obowiązku wykonywania poleceń przełożonego pod warunkiem, że nie naruszają one przepisów prawa.
Pracownicy muszą również pamiętać o konieczności przestrzegania czasu pracy, regulaminu oraz zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy, a także zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy.
W przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków pracodawca uprawniony jest do skorzystania ze środków dyscyplinujących:
- upomnienie
- nagana
- kara majątkowa (pieniężna)
Warto zaznaczyć, że kara pieniężna za jedno przekroczenie nie powinna przekraczać jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a całość nie może przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia.
Pracodawca musi pisemnie poinformować pracownika o dopuszczeniu się przez niego naruszeń wraz z informacją o możliwości zgłoszenia sprzeciwu.